Probleem opgelost?

Ik had veel tijd besteed aan het uitdeuken van een tank van een oude motor.
De tank plamuren en in de kleur signaalrood spuiten. Het was een klus die veel tijd vergde.
Het resultaat was echter geweldig goed gelukt. Echt strak.
De tank hing aan een ijzerdraad midden in de schuur.
Mijn broer kwam binnen en zag de tank hangen. Hij liep er op af.
Ik gilde: “ OPZOUTEN, AFBLIJVEN!!”
Hij stak zijn vinger uit en keek mij plagend glimlachend aan.
Per ongeluk tikte zijn vinger echter toch net de tank aan.
Het gladde huidje was nu verstoord door één vingerafdruk!
Ik ontplofte en haalde uit en sloeg mijn broer vol op zijn kaak.

In mijn boosheid en geschrokken van mijn reactie sprong ik op de fiets en ben gaan racen.
Ik was zó boos!
Ik heb gefietst en gefietst net zolang tot mijn boosheid was weggeëbd.

Toen bleek dat ik 100 kilometer had gefietst en nu moest ik nog terug….!
’s Avonds heel laat kwam ik thuis. Ik kon geen boe of bah meer zeggen, ik was doodop.
Ik herinner mij nog goed de vraag van mijn vader:
“En… is jouw probleem nu opgelost?”
“Nee” antwoordde ik.
“Wel, dan heb jij nu 200 kilometer voor niets gefietst” zei mijn vader.

Het leven kan je soms hard raken. ‘Elk nadeel heeft zijn voordeel…..’ zeggen we. Is dit zo?
Soms loop je op een pad waarop het moeilijk of zelfs onmogelijk is, een zijweg in te slaan.
Een kind overlijdt:
“Ja, maar u heeft nog 6 andere kinderen….”  “Dit moet u als positief zien!”
“Ja, duhhhhhhhh.”

 

Het is een mooie zonnige voorjaarsdag. Ik heb mijn eerste autorijles en doe mijn uiterste best. Ik stuur de auto vloeiend en netjes de bocht in. Maar dan begint de auto vreselijk te bokken en uiteindelijk valt de motor stil. “Je moet schakelen” zegt de instructeur. Ik start de auto en rijd weer verder. Daar komt de volgende bocht. Het overkomt me weer: De auto bokt en bokt. De instructeur zegt: “Zal ik de even koppeling induwen?” “O ja! Schakelen!”, denk ik. Ik buig voorover, kijk naar het pookje en waar zit ook al weer de 2?! Dan zegt de instructeur: “Zal ik dan nu maar sturen?”

Wat is nu de KiND-DOmethodiek?

De situatie is de situatie.
De bocht is de bocht,
De snelheid is de snelheid.
De auto is de auto.
De bestuurder is de bestuurder.,
En ik ben ik.

Het verschil tussen vloeiend en bokkend is de versnellingskeuze.
De bocht, auto, persoon, snelheid ervaar ik direct.
Welke versnelling actief is ervaar ik indirect.

KiND-DO leert je de versnelling herkennen en je leert schakelen.

 

Stap 1.

Herkennen dat je vast zit.
EN de uitkomst van de situatie is niet wat je wenst. En de situatie is wel zoals die is.
Bewust worden van de basisformule:

ervaringsformule

 

Herkennen in welk verwerkingsniveau je zit.

Stap 2.

Je verandert niet de situatie. Je verandert niet jezelf. Je verandert niet je denken!

Wat WEL? Je  zet jouw denken in een ander verwerkingsprogramma door te schakelen.
Daardoor verander je de ervaring van diezelfde situatie.

Stap 3.

En dan het probleem oplossen door anders te doen.

 

Wanneer je een doelt wilt bereiken of realiseren is de vraag of de methode SMART is.
Maar nog beter, of de methode SMARTI is!

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden,  Inspirerend.
De methode werkt of deze werkt niet.
Meer smaken zijn er niet anders blijft het KOD: ‘Keep on dreaming.’

Wanneer de leerstof wordt geleerd, garanderen wij dat de methode werkt. Wij hebben nog niet anders ervaren.